EU antoi vastikään Suomelle moitteita metsävaratietojen salaamisesta. EU:n linjauksen mukaan metsävaratieto on ympäristötietoa, jonka on oltava korostetun julkista. Metsätietojen julkisuutta koskevaa lainsäädäntöä ollaankin nyt EU:n vaatimuksesta muuttamassa. Edelleen on jäljellä vielä ehkä perustavampi avoimuuteen liittyvä ongelma: viranomainen ei ota kansalaisen tarjoamaa tietoa vastaan. Kun kansalainen löytää maastosta esimerkiksi metsälain 10 § tarkoittaman erityisen arvokkaan elinympäristön, joka ei ole viranomaisen tiedossa, luulisi viranomaisen ilomielin ottavan uuden tiedon vastaan ja selvittävän sen paikkansapitävyyden. Tämähän on osa viranomaisen normaalia toimintaa. Tai niin ainakin pitäisi olla. Metsäkeskus ei näin kuitenkaan toimi. Se pitäytyy omiin, erittäin puutteellisiin tietoihinsa, eikä suostu ottamaan täydentävää tietoa vastaan, jos sitä tarjoaa joku muu kuin maanomistaja.
Perustuslain 20 §
toteaa, että
Vastuu
luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu
kaikille. Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus
terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään
koskevaan päätöksentekoon.
Århusin sopimuksessa
(SopS 122/2004) koskien tiedon saamista, kansalaisten osallistumisoikeutta
päätöksentekoon sekä muutoksenhaku- ja vireillepano-oikeutta ympäristöasioissa
todetaan ympäristötiedon olevan erityisen oleellista neljästä syystä: nykyisten
ja tulevien sukupolvien terveys ja hyvinvointi, ympäristöä koskevan
päätöksenteon laadun ja täytäntöönpanon tehostaminen, yleisön hyväksyntä
ympäristöä koskeville päätöksille sekä demokratian vahvistaminen.
Laissa ja
kansainvälisissä sopimuksissa taattu kansalaisen vastuu ja siitä luonnollisesti
seuraava osallisuus ja oikeudet koskien ympäristöä eivät rajoitu vain
tiedonsaantiin. Oikeus saada rajoituksetta käyttöön viranomaisen tuottamaa
tietoa on vasta tiedon avoimuuden ensimmäinen askel. Kansalaisella tulee olla
oikeus myös osallistua ja vaikuttaa kykyjensä mukaan tiedon tuottamiseen ja
kvalifiointiin sekä oikeus kontrolloida sitä, miten viranomaiset käyttävät
ympäristöä koskevaa tietoa.
Talousmetsiä koskeva
tieto on viimeisiä ympäristötiedon linnakkeita, joissa kansalaisten
yhdenvertaiset oikeudet eivät ole toteutuneet edes alkeellisimmalla eli tiedon
saatavuuden tasolla. Esimerkiksi kaupunkisuunnittelussa kansalaisten
osallistuminen ja tiedonsaanti ovat itsestään selviä arvoja. Luontotietojen
osalta kansalaisen rooli tiedontuottajana toimii lajitiedon osalta. Onhan
viranomaisten käytössä olevasta lajitiedosta noin 70 % luontoharrastajien
tuottamaa. Mikäli harrastajabotanisti löytää Satakunnasta uuden
nummimataraesiintymän, on itsestään selvää, että ympäristöviranomainen noteeraa
tiedon ja se johtaa toimenpiteisiin. Metsäkeskuksen tietokäytännöt poikkeavat tässä
suhteessa täysin muiden viranomaisten tietokäytännöistä.
Metsäkeskus ei lisää
tietojärjestelmiinsä kansalaiselta tullutta tietoa esimerkiksi entuudestaan
tiedossa olemattomasta metsälakikohteesta edes silloin, kun tiedon toimittaa
henkilö, jolla on ammatillinen pätevyys tunnistaa, onko kyseessä lain
tarkoittama kohde. Viranomainen ei myöskään itse käy katsomassa, onko kerrottu
tieto paikkansa pitävää. Se yksinkertaisesti teeskentelee, että tietoa ei ole
olemassakaan.
Suomen
luonnonsuojeluliiton Satakunnan piiri kanteli eduskunnan oikeusasiamiehelle
metsäkeskuksen tietokäytännöistä. Hyvään hallintotapaan ei nykyaikana voi enää
kuulua kansalaisten elinympäristöön kuuluvan tiedon salailu tai tietojen
korjaamisesta ja päivittämisestä kieltäytyminen. Suomalaisten elinympäristöstä
yli 70 % on talousmetsää, joten kansalaisten metsätietoon liittyvien oikeuksien
rajoittaminen on vastoin kaikkia ympäristötiedon avoimuuteen liittyviä
kansallisia ja kansainvälisiä periaatteita.
Ikivanhaa kilpikaarnaista
kalliomännikköä, joka metsänhoitoyhdistyksen tekemässä metsäarviossa on
luokiteltu CT- eli kanervatyypin 20-vuotiaaksi männyntaimikoksi. Luokitus on
ilmeisesti tehty metsälain 10 § kiertämiseksi. Todellisuudessa kuviolla ei ole
kanervatyyppiä ja se on vähintään suurelta osin metsälakikohde. Metsäkeskuksen
mukaan Satakunnassa ei juuri ole kalliomänniköitä, vaikka ne ovat eteläisessä
Satakunnassa erittäin yleisiä.
Täysin luonnontilaista ruohokorpea Pyhärannassa
kohteessa, josta ELY-keskus jätti tarjouksen luonnonsuojelualueen
perustamiseksi. Metsäkeskus ei noteeraa kohdetta metsälakikohteena ja palsta
myytiin talousmetsäksi, joten kohde tuhoutunee jatkossa. Metsäkeskus kieltäytyi
ottamasta vastaan tietoa kohteen lainmukaisesta statuksesta, vaikka sen totesi
paikan päällä kaksi luontokartoittajaa.
Ajokoneella
yliajettu ruohokorpi. Korpipainanteen ovat tyypillisesti noteeraamatta jääviä
metsälakikohteita. Niitä eivät yleensä tunnista metsänomistajat eivätkä
metsäammattilaiset.
Kalliomännikköä
samalla palstalla kuin ylemmän kuvan ruohokorpi Pyhärannassa. Metsäkeskuksen
edustajan mielestä tämä ei ole kalliomännikköä, vaikka kyseessä on aivan
ilmeinen kalliomännikkö eli metsälakikohde.
Peruskarttaan
merkitty luonnontilainen lähde ympäryslehtoineen Euran Paneliassa. Kohdetta ei
ole metsäkeskuksen tiedostoissa, eikä metsäkeskus ota siitä tietoa vastaan.
Metsänhoitoyhdistyksen tekemässä arvioissa lähdettä ei mainita luontokohteena
eikä sitä mainittu myynti-ilmoituksessa. Metsänhoitoyhdistyksen edustajan
mukaan lähde ei vaikuta metsätalouteen, vaikka koko kuvio on metsälain 10 §
tarkoittama kohde.
Teksti Ilona Hankonen
Kuvat Esa Hankonen